Statut

SP. 110.1.2013
STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
im. Mikołaja Kopernika
w Wiszniowie
PODSTAWA PRAWNA:
Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty
(Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami)
oraz przepisy wykonawcze do ustawy.
Rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów /Dz.U. nr 61 z 2001 r.
poz.624 ze zmianami/.
Opracowanie:
Elżbieta Laskowska
Alicja Michalczuk
Paweł Pacaj
Spis treści
Rozdział I Postanowienia ogólne................................................ 3
Rozdział II Cele i zadania szkoły................................................... 5
Rozdział III Organy szkoły............................................................ 9
Rozdział IV Organizacja szkoły..................................................... 13
Rozdział V Nauczyciele i inni pracownicy szkoły........................ 16
Rozdział VI Uczniowie szkoły...................................................... 22
Rozdział VII Postanowienia końcowe.............................................. 26
Załączniki: nr 1 – Program wychowawczy
nr 2 – Program profilaktyczny
nr 3 – Wewnątrzszkolny System Oceniania
2
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
1. Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Wiszniowie.
Siedziba: Wiszniów 61, 22-530 Mircze.
2. Szkoła działa na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty (tj. Dz. U. z 1996 r. Nr 67, póz. 329 z późn. zm.), art. 18 ust. 2 pkt 9
lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.
z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
3. Szkoła jest placówką publiczną.
4. Szkoła działa w formie jednostki budżetowej.
5. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Mircze.
6. Organem sprawującym nadzór pedagogicznym jest Kuratorium Oświaty
w Lublinie Oddział Zamiejscowy w Zamościu.
7. Czas trwania cyklu kształcenia wynosi 6 lat.
8. Nauka w szkole w zakresie ramowych planów nauczania jest bezpłatna.
9. Rekrutację uczniów przeprowadza się w oparciu o zasadę powszechnej
dostępności.
10. Zatrudnia się nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych
przepisach.
11. Szkoła realizuje:
1) programy nauczania zawierające podstawy programowe;
2) ramowy plan nauczania z przedmiotów obowiązkowych;
3) program wychowawczy (załącznik nr 1 do statutu);
4) program profilaktyczny (załącznik nr 2 do statutu).
12. Szkoła ocenia, klasyfikuje i promuje uczniów według Wewnątrzszkolnego
Systemu Oceniania (WSO) zgodnego z rozporządzeniem MEN (załącznik nr 3
do statutu).
13. Realizuje się ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej zasady oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów.
14. Program wychowawczy i program profilaktyczny oraz WSO mogą podlegać
ewaluacji na wniosek rady pedagogicznej i rady rodziców.
15. Nauka w zakresie szkoły podstawowej jest obowiązkowa.
16. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym,
w którym kończy ono określoną w aktualnych przepisach liczbę lat i trwa do
ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do końca roku
szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 18 lat.
17. W roku szkolnym 2013/2014, na wniosek rodziców, obowiązkiem
szkolnym może zostać objęte dziecko, które w danym roku kalendarzowym
kończy 6 lat.
17a. Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko
mieszka, może przyjąć do szkoły dziecko, o którym mowa w ust. 17, jeżeli
3
pozwalają na to warunki organizacyjne szkoły, a dziecko było objęte
wychowaniem przedszkolnym w roku szkolnym poprzedzającym rok
szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Wymogu
objęcia wychowaniem przedszkolnym nie stosuje się w przypadku, gdy
dziecko posiada pozytywną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej
o możliwości rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
17b. Od dnia 01.09.2014 r., na wniosek rodziców, naukę w szkole podstawowej
może rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 5 lat,
jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
Decyzję o wcześniejszym przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej
podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologicznopedagogicznej.
18. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie przez
dziecko spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej
jednak niż o jeden rok. Decyzję tę podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii
poradni psychologiczno-pedagogicznej.
19. Za spełnianie obowiązku szkolnego uznaje się również uczęszczanie dzieci
do szkół specjalnych.
20. Na wniosek rodziców dyrektor szkoły może zezwolić na spełnianie
obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określić jego warunki. Dziecko
spełniające obowiązek w tej formie może otrzymać świadectwo promocyjne lub
ukończenia szkoły na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego
przez szkołę, której dyrektor udzielił zezwolenia na tę formę spełniania obowiązku
szkolnego.
21. Na wniosek rodziców, uczniom z dysfunkcją narządu ruchu uniemożliwiającą
uczęszczanie do szkoły, przewlekle chorym i innym stale lub okresowo
niezdolnym do nauki w warunkach szkolnych, szkoła organizuje indywidualne
nauczanie i wychowanie na podstawie orzeczenia poradni psychologicznopedagogicznej.
Nauczanie indywidualne organizuje się w domu rodzinnym
dziecka, w szczególnie uzasadnionych przypadkach może być organizowane na
terenie szkoły z możliwością udziału w niektórych zajęciach z grupą.
22. Na wniosek lub za zgodą rodziców dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej, może zezwolić uczniowi
na indywidualny program lub tok nauczania, wyznaczając nauczyciela-opiekuna.
Zezwolenie lub odmowa następuje w drodze decyzji.
23. Uczeń uzyskujący oceny celujące lub osiągnięcia w zakresie danego przedmiotu
i oceny co najmniej dostateczne z pozostałych przedmiotów, może być
promowany do klasy programowo wyższej poza normalnym trybem również w
czasie roku szkolnego, jeśli jego rozwój psychiczny i fizyczny oraz zasób wiedzy
odpowiada wymaganiom klasy, do której ma być promowany. Promocji dokonuje
się po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
24. Do klasy programowo wyższej przyjmuje się uczniów na podstawie:
1) świadectwa ukończenia klasy niższej oraz odpisu arkusza ocen;
2) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych w przypadku ucznia,
który wypełniał obowiązek szkolny poza szkoła;
4
3) świadectwa wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa
szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie
sumy lat nauki szkolnej ucznia.
25. W roku szkolnym 2013/2014 dziecko 6-letnie, które nie zostało zapisane
przez rodziców do klasy pierwszej, jest obowiązane odbyć roczne
przygotowanie przedszkolne w oddziale przedszkolnym zorganizowanym
w szkole podstawowej lub w przedszkolu.
25a. Dziecko 5-letnie jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie
przedszkolne w oddziale przedszkolnym, przedszkolu lub innej formie
wychowania przedszkolnego. Obowiązek, o którym mowa, rozpoczyna się
z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko
kończy 5 lat.
25b. Na wniosek rodziców dyrektor szkoły może zezwolić na spełnianie
obowiązku, o którym mowa w ust. 24a poza oddziałem przedszkolnym,
przedszkolem lub inną formą wychowania przedszkolnego oraz określić jego
warunki.
26. Od dnia 01.09.2014 r. w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w
wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku
kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci
może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym
dziecko kończy 8 lat.
27. Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka podlegającego obowiązkowi odbycia
rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani dopełnić czynności
związanych ze zgłoszeniem dziecka do oddziału przedszkolnego w szkole
podstawowej, przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego,
a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.
28. W przypadku, gdy rodzice lub prawni opiekunowie zamierzają zgłosić dziecko
podlegające obowiązkowi do przedszkola lub innej formy wychowania
przedszkolnego, zobowiązani są do powiadomienia dyrektora szkoły o tym
zamiarze najpóźniej do dnia 15 kwietnia danego roku.
29. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rodzicach, należy przez to
rozumieć także opiekunów prawnych.
Rozdział II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§2.
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia
7 września 1991 r. (z późn. zm.) oraz przepisach wydanych na jej podstawie.
2. Kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych,
Międzynarodowej Konwencji o Prawach Dziecka.
5
3. Respektując chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmuje
uniwersalne zasady etyki.
4. Kształci i wychowuje dzieci w poczuciu odpowiedzialności, miłości
ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy
jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.
5. Zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju,
przygotowuje do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich
w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości
i wolności.
5a. Wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole.
5b. Organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, która polega na rozpoznaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
dziecka oraz rozpoznaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych
dziecka, wynikających w szczególności z niepełnosprawności,
niedostosowania społecznego, zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
szczególnych uzdolnień, ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeń
komunikacji językowej, niepowodzeń edukacyjnych, zaniedbań
środowiskowych związanych z sytuacją bytową wychowanka i jego rodziny,
trudnościami adaptacyjnymi związanych z różnicami kulturowymi lub ze
zmianą środowiska edukacyjnego.
5c. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana dzieciom przez
nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów w formie zajęć
specjalistycznych oraz porad i konsultacji, we współpracy z rodzicami
dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym
specjalistycznymi oraz placówkami doskonalenia nauczycieli.
5d. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy: rodzica,
nauczyciela-wychowawcy, poradni psychologiczno-pedagogicznej.
6. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do dalszego
kształcenia.
7. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zadań
określonych w ustawie poprzez:
1) odwiedziny domu rodzinnego dziecka - częstotliwość pozwalająca na
poznanie sytuacji rodzinnej, warunków materialnych i utrzymanie ciągłości
kontaktów z rodzicami dziecka;
2) pogadanki pedagogizujące dla rodziców - dwa razy w roku;
3) zachęcanie rodziców do udziału w uroczystościach patriotyczno-religijnych
organizowanych w szkole i regionie;
4) umożliwienie działania stowarzyszeń i organizacji, z wyjątkiem partii
i organizacji politycznych.
8. Szczegółowe działania wychowawcze szkoły znajdują się w programie
wychowawczym szkoły, który stanowi załącznik nr l do niniejszego statutu.
9. Cele i zadania uwzględniające profilaktykę zawarte są w szkolnym
programie profilaktyki, który stanowi załącznik nr 2 do niniejszego statutu.
10. Szkoła zapewnia dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju
psychofizycznego w warunkach poszanowania ich godności i wolności
6
światopoglądowej i wyznaniowej;
11. Wspomaga indywidualny rozwój dziecka i wspiera rodzinę w jego
wychowaniu;
12. Zapewnia wychowankom bezpieczeństwo i higienę, dobrą, przyjazną
atmosferę wolną od agresji i przemocy.
13. Dba o rozwój wszystkich rodzajów inteligencji dziecka.
14. Stwarza rodzicom warunki partnerskiej współpracy i wspiera ich
w spełnianiu roli pierwszych nauczycieli swoich dzieci.
15. Rozpoznaje indywidualne potrzeby dziecka i umożliwia ich zaspokajanie;
16. Zapewnia dzieciom możliwość przebywania w grupie rówieśniczej;
17. Prowadzi działalność diagnostyczną dotyczącą rozwoju wychowanka;
§3.
Sposób realizacji zadań wynikających z ustawy oraz wydanych na jej podstawie
aktów prawnych.
1. Poczucie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej realizuje się
poprzez zajęcia edukacyjne z języka polskiego, historii, religii i innych
przedmiotów, godziny wychowawcze, ścieżki edukacyjne oraz uroczystości
patriotyczno-religijne, akademie i apele szkolne, wycieczki itp.
2. Pomoc psychologiczną i pedagogiczną realizuje się poprzez:
1) indywidualne kontakty nauczycieli z uczniami;
2) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze;
3) współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
3. Organizowanie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do
szkoły poprzez:
1) kształtowanie właściwego stosunku pozostałych uczniów;
2) zorganizowanie pomocy koleżeńskiej;
3) przygotowanie odpowiedniego miejsca w izbie lekcyjnej;
4) pomoc w uzyskaniu potrzebnego sprzętu;
5) pomoc przy wsiadaniu i wysiadaniu z autobusu szkolnego.
4. Umożliwienie uczniom rozwijanie zainteresowań, realizowania indywidualnych
programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie poprzez:
1) prowadzenie kół zainteresowań;
2) indywidualny tok nauczania.
5. Sposoby wykonywania zadań szkoły uwzględniające zasady promocji i ochrony
zdrowia zawiera szkolny program profilaktyki, który stanowi załącznik Nr 2 do
niniejszego statutu.
§4.
Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych szkoły odpowiednio do wieku
uczniów i potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem ogólnych przepisów
bezpieczeństwa i higieny.
1. Zasady sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w szkole:
7
1) podczas zajęć obowiązkowych, dodatkowych i pozalekcyjnych za
bezpieczeństwo uczniów odpowiedzialny jest nauczyciel prowadzący te
zajęcia;
2) przed rozpoczęciem zajęć i podczas przerw międzylekcyjnych odpowiedzialny
jest nauczyciel dyżurny;
3) za bezpieczeństwo dzieci oczekujących na odwóz odpowiedzialny jest
nauczyciel prowadzący zajęcia świetlicowe.
2. Za bezpieczeństwo dzieci w czasie dowozów do szkoły i ze szkoły odpowiedzialny
jest specjalnie zatrudniony pracownik lub nauczyciel wg sporządzonego grafiku.
3. Zasady sprawowania opieki nad uczniami poza terenem szkoły: w czasie
wycieczek, biwaków, rajdów, zawodów sportowych i innych organizowanych
przez szkołę odpowiedzialni są kierownicy i opiekunowie grup.
4. Pełnienie dyżurów nauczycielskich w szkole odbywa się zgodnie
z regulaminem nauczyciela dyżurnego.
5. Formy sprawowania indywidualnej opieki nad niektórymi uczniami:
1) nad dziećmi z oddziału przedszkolnego podczas zajęć opiekę sprawuje
nauczyciel oddziału przedszkolnego, przed zajęciami i po zajęciach –rodzice;
2) w stosunku do uczniów znajdujących się w trudnych warunkach
rodzinnych lub sytuacjach losowych prowadzi się starania
o zapewnienie pomocy poprzez:
a) występowanie z wnioskami do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
o zapomogi stałe lub doraźne, bądź inne formy pomocy,
b) wygospodarowywanie środków własnych.
6. Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziału przedszkolnego i uczniów
klasy pierwszej:
1) rodzice podpisują oświadczenie, że zobowiązują się do przyprowadzania
i odbierania dzieci ze szkoły/autobusu szkolnego lub pisemnie upoważniają inne
osoby
2) dzieci z oddziału przedszkolnego są przekazywane przez rodziców lub upoważnione
przez nich osoby pod opiekę:
a) w szkole - nauczyciela oddziału przedszkolnego lub nauczyciela dyżurnego
b) w autobusie szkolnym – osobie sprawującej opiekę w czasie dowozu;
3) uczniowie klasy pierwszej są przekazywani przez rodziców lub upoważnione przez
nich osoby pod opiekę:
a) w szkole - nauczyciela dyżurnego
b) w autobusie szkolnym – osobie sprawującej opiekę w czasie dowozu;
4) dzieci z oddziału przedszkolnego i uczniowie klasy pierwszej są odbierane
ze szkoły/autobusu szkolnego przez rodziców lub upoważnione przez nich osoby.
§5.
1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej
jednemu z nauczycieli uczącemu w tym oddziale, zwanemu dalej
wychowawcą.
2. W miarę możliwości wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu
8
całego etapu edukacyjnego.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach rodzice lub uczniowie mogą
wnioskować do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy.
Rozdział III
ORGANY SZKOŁY
§6.
1. Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły;
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców;
4) samorząd uczniowski.
2. Kompetencje organów szkoły:
1) dyrektor szkoły:
a) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą
szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny,
c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
d) realizuje uchwały rady pedagogicznej,
e) dopuszcza do użytku szkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
zaproponowane przez nauczycieli programy nauczania i program
wychowania przedszkolnego,
f) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli
i innych pracowników, w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli
i pozostałych pracowników,
g) może tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły
problemowo-zadaniowe i na ich wniosek powołuje przewodniczących
tych zespołów,
h) współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem
uczniowskim,
i) dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły
zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich
prawidłowe wykorzystanie,
j) sprawuje kontrolę nad realizacją obowiązku szkolnego,
k) wydaje decyzje administracyjne w sprawach realizacji
obowiązku szkolnego,
l) jest upoważniony do wydawania zarządzeń ogłaszanych w księdze zarządzeń
lub na tablicy ogłoszeń w kwestiach zapewniających sprawne funkcjonowanie
9
szkoły,
ł) w przypadku swojej nieobecności powierza pełnienie obowiązków
upoważnionemu przez niego członkowi rady pedagogicznej;
2) rada pedagogiczna:
a) radę pedagogiczną stanowią wszyscy nauczyciele szkoły,
b) przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły,
c) zebrania mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora szkoły, organu
sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę albo co
najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,
d) rada pedagogiczna zatwierdza w formie uchwał:
- statut szkoły,
- plany pracy szkoły,
- programy (wychowawczy, profilaktyczny oraz inne opracowane przez
nauczycieli na potrzeby szkoły),
- wewnątrzszkolny system oceniania,
- wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
- wnioski wychowawców i innych nauczycieli o przyznanie uczniom nagród
i wyróżnień, a także kar,
- innowacje i eksperymenty pedagogiczne,
e) opiniuje:
- organizację pracy szkoły (zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć
obowiązkowych i dodatkowych),
- przedstawione przez dyrektora propozycje realizacji dwóch obowiązkowych
godzin zajęć wychowania fizycznego w klasach IV-VI,
- dopuszczenie do użytku szkolnego zaproponowanych przez nauczycieli
programów nauczania i programu wychowania przedszkolnego,
- projekt finansowy szkoły,
- wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielowi odznaczeń, nagród
i innych wyróżnień,
- propozycji dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych
zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
f) może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora
szkoły,
g) uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków,
h) rada pedagogiczna ustala regulamin swej działalności,
i) zebrania rady pedagogicznej są protokołowane,
j) członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do zachowania w tajemnicy
poruszanych na posiedzeniu spraw, które mogą naruszać dobro osobiste
uczniów, ich rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
3) rada rodziców:
a) stanowi reprezentację rodziców uczniów,
b) rada rodziców wybiera prezydium,
c) uchwala regulamin swej działalności, który nie może być sprzeczny
10
ze statutem szkoły,
d) może występować do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami
i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
e) w celu wspierania działalności statutowej szkoły może gromadzić fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, zasady wydatkowania
funduszy określa regulamin;
4) samorząd uczniowski:
a) samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły,
b) zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin
uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu tajnym, organy samorządu są
jedynymi reprezentantami ogółu uczniów,
c) regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły,
d) samorząd uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej i dyrektorowi
szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły,
e) w szczególności ma prawo do:
- zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami
i wymaganiami,
- jawnej i umotywowane oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- organizacji życia szkolnego umożliwiającej zachowanie właściwych
proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania
i zaspokajania własnych zainteresowań,
- redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
- organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz
rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami
organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
- wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
3. W szkole może działać rada szkoły.
4. Powstanie rady szkoły pierwszej kadencji organizuje dyrektor szkoły na wniosek
dwóch spośród następujących organów szkoły:
1) rady pedagogicznej,
2) rady rodziców,
3) samorządu uczniowskiego.
5. Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposoby rozwiązywania sporów między
nimi:
1) wszystkie organy szkoły pracują na rzecz szkoły, przyjmując zasadę nie
ingerowania w swoje kompetencje oraz zasadę współpracy, współdziałają
w realizacji zadań wynikających z planu pracy szkoły;
2) dyrektor szkoły zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami
szkoły o podejmowanych lub planowanych działaniach;
3) dyrektor szkoły zapoznaje organy szkoły z zadaniami i zamierzeniami
dydaktyczno-wychowawczymi szkoły oraz przyjmuje ich opinie i wnioski na
temat pracy szkoły na zebraniach rady pedagogicznej, spotkaniach z radą
rodziców i samorządem uczniowskim;
4) prowadzenie mediacji w sprawach spornych między działającymi w szkole
organami oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w tego rodzaju
11
sprawach należy do dyrektora;
5) organy szkoły zobowiązane są do wyjaśniania motywów podjętych decyzji, o ile
zwróci się z takim wnioskiem drugi organ, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od
podjęcia decyzji;
6) rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły pomiędzy organami
odbywa się według następujących zasad:
a) powiadomienie na piśmie dyrektora o zaistniały konflikcie,
b) powołanie komisji do rozstrzygnięcia konfliktu w składzie:
- dyrektor,
- po jednym członku z organów, między którymi powstał konflikt, wybranym
większością głosów,
- przedstawiciele organizacji związkowych,
c) przedstawienie na piśmie ostatecznej decyzji komisji zainteresowanym
stronom w ciągu 14 dni od wpłynięcia pisma do dyrektora szkoły;
7) w sytuacjach szczególnych zapewnienie możliwości odwołania się do organu
prowadzącego szkołę.
6. Sprawy, w których rada pedagogiczna wykonując zadania rady szkoły, jest
zobowiązana zasięgnąć opinii przedstawicieli rodziców i uczniów:
1) uchwalanie statutu szkoły;
2) zatwierdzanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania;
3) zatwierdzanie planów pracy szkoły, projektów eksperymentów i innowacji
pedagogicznych oraz innych spraw istotnych dla szkoły;
4) przedstawione przez dyrektora propozycje realizacji dwóch obowiązkowych
godzin zajęć wychowania fizycznego w klasach IV-VI;
5) organizowanie zajęć dodatkowych;
6) występowanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą
z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub
innych nauczycieli zatrudnionych w szkole.
§7.
Współdziałanie rodziców i nauczycieli w sprawach wychowania i kształcenia dzieci oraz
w zakresie działań profilaktycznych.
1. Formy współdziałania:
1) konsultacje z rodzicami:
a) programów opracowanych w szkole i szkolnego zestawu programów
nauczania oraz szkolnego zestawu podręczników - na zebraniu ogólnym,
b) planów pracy i innych ważnych spraw - na zebraniu ogólnym,
c) propozycji realizacji dwóch obowiązkowych godzin zajęć wychowania
fizycznego w klasach IV-VI - na zebraniu ogólnym,
d) organizacji zajęć dodatkowych - na zebraniu ogólnym,
e) planu pracy wychowawcy klasowego i spraw klasowych - na zebraniu
klasowym;
2) na początku roku szkolnego zapoznawanie rodziców przez wychowawcę klasy
i nauczyciela przedmiotu z przepisami dotyczącymi zasad oceniania,
12
klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów
klasyfikacyjnych i poprawkowych;
3) informacje na temat zachowania dziecka, jego postępów i trudności w nauce
-każdym czasie u wychowawcy klasy i nauczyciela przedmiotu;
4) organizowanie pogadanek dotyczących profilaktyki;
5) udostępnianie informacji na temat instytucji, organizacji i placówek, które
zajmują się problematyką uzależnień i poradnictwem dla rodzin.
2. Rodzice mają prawo przekazywać opinie o pracy szkoły organowi sprawującemu
nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu szkołę.
3. Zebrania z rodzicami w celu wymiany informacji będą organizowane co najmniej
cztery razy w roku.
Rozdział IV
ORGANIZACJA SZKOŁY
§8.
1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają odpowiednie
rozporządzenia MEN w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Pierwszy semestr kończy się w ostatnim tygodniu stycznia; jeżeli ferie zimowe
rozpoczynają się w styczniu, to pierwszy semestr kończy się w ostatnim tygodniu przed
tymi feriami.
§9.
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora
z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania i przedłożony do
zatwierdzenia organowi prowadzącemu najpóźniej do dnia 30 kwietnia
każdego roku.
2. Arkusz organizacji szkoły opracowuje się zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
§10.
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
2. Oddział tworzy się zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów
nauczania.
3. Liczba uczniów w oddziale nie może przekraczać 32.
4. W szkole prowadzony jest oddział przedszkolny dla dzieci pięcioletnich
i sześcioletnich na mocy art. 14a ustawy.
5. Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie może przekraczać 25.
6. Szkoła w miarę możliwości może organizować inne formy wychowania
przedszkolnego.
13
§11.
Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora
szkoły na podstawie arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony
zdrowia i higieny pracy.
§12.
1. Nauczanie odbywać się będzie w formach:
1) kształcenia zintegrowanego,
2) zajęć edukacyjnych,
3) ścieżek edukacyjnych,
4) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
5) zajęć dodatkowych i pozalekcyjnych.
2. Czas trwania poszczególnych zajęć w I etapie edukacyjnym (w kl. I - III) ustala
nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, zachowując ogólny tygodniowy
czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
3. Godzina lekcyjna w II etapie edukacyjnym (kl. IV - VI) trwa 45 minut.
4. W oddziale przedszkolnym godzina zajęć trwa 60 minut, a czas trwania zajęć
prowadzonych dodatkowo (np. religia) z dziećmi w wieku 5 - 6 lat - 30 minut.
5. Czas przeznaczony na realizację podstaw programowych wychowania
przedszkolnego dla dzieci sześcioletnich nie powinien być krótszy niż 5 godzin
dziennie + religia lub inne zajęcia dodatkowe.
6. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach od 12 do 26 uczniów.
7. Podziału na grupy na różnych zajęciach można dokonywać zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
8. W szczególnych warunkach demograficznych dopuszcza się organizację
nauczania w klasach łączonych.
9. Zajęcia dodatkowe i pozalekcyjne mogą odbywać się w grupach
międzyklasowych.
10. Niektóre zajęcia obowiązkowe, koła zainteresowań, zajęcia dydaktycznowychowawcze
mogą być realizowane podczas wycieczek, np. przyrodoznawczych,
krajoznawczych, wyjazdów do kina, biblioteki itp.
11. Zajęcia, o których mowa w §12 ust. 9 i 10 organizowane są w ramach
posiadanych przez szkołę środków finansowych lub społecznie z uwzględnieniem
potrzeb uczniów.
12. W szkole oraz w oddziale przedszkolnym w zależności od potrzeb mogą być
organizowane:
1) zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze;
2) zajęcia rewalidacyjne;
3) nauczanie indywidualne;
4) inne - w zależności od potrzeb i możliwości szkoły, w tym zajęcia w ramach
pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
14
13. W celu zapewnienia pomocy psychologiczno – pedagogicznej dyrektor powołuje
zespół nauczycieli oraz określa organizację i zakres zadań w/w zespołu.
14. Zajęcia wymienione w ust. 12 mogą być prowadzone w domu rodzinnym dziecka
lub na terenie szkoły.
§13.
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów
szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, a także
uczniów szkół gastronomicznych na praktyki zawodowe, na podstawie pisemnego
porozumienia zawartego między dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia
nauczycieli lub szkołą wyższą albo zawodową.
§14.
1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość spożycia obiadu w stołówce szkolnej.
2. Zasady korzystania z posiłków ustala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii
rady rodziców, z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego
zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie
żywienia.
§15.
1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z zasobów Filii Bibliotecznej
w Wiszniowie Gminnej Biblioteki Publicznej w Mirczu, która mieści się
w pomieszczeniu Szkoły Podstawowej w Wiszniowie.
2. Biblioteka służy do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań
dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela,
popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.
3. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły
oraz rodzice.
4. Biblioteka jest czynna częściowo w czasie zajęć lekcyjnych a częściowo po ich
zakończeniu.
5. Nauczyciele współpracują z bibliotekarzem w celu pełnej realizacji zadań
statutowych szkoły.
§16.
1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na dojazd
do domu, szkoła prowadzi zajęcia świetlicowe.
2. Zajęcia świetlicowe są pozalekcyjną formą wychowawczo-opiekuńczej
działalności szkoły.
3. Organizacja i formy pracy zajęć świetlicowych:
1) za prawidłowe organizowanie zajęć świetlicowych odpowiedzialny jest
nauczyciel prowadzący te zajęcia;
15
2) formy zajęć:
a) gry i zabawy świetlicowe,
b) gry i zabawy na świeżym powietrzu,
c) zajęcia plastyczne i techniczne,
d) czytanie książek,
e) odrabianie pracy domowej pod kierunkiem prowadzącego zajęcia;
3) liczba dzieci w grupie na zajęciach świetlicowych nie może
przekraczać 25.
§17.
1. W czasie pierwszego tygodnia ferii zimowych szkoła może organizować dla
chętnych uczniów zajęcia w formie zimowiska dochodzącego.
2. W czasie zimowiska szkoła nie zapewnia uczniom możliwości spożywania
obiadów w stołówce szkolnej.
3. Opiekę nad uczniami uczęszczającymi na zajęcia sprawują nauczyciele
zgodnie z Regulaminem organizacji zimowiska dochodzącego.
4. Regulamin, o którym mowa w ust. 3 ustala dyrektor szkoły.
5. Dyrektor szkoły zgłasza planowane zimowisko dochodzące
w elektronicznym Systemie Rejestracji Zgłoszeń Wypoczynku w terminie co
najmniej 21 dni przed rozpoczęciem.
Rozdział V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§18.
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania oraz zakres zadań pracowników administracji i obsługi
określają przepisy Kodeksu Pracy.
3. Pracownicy administracji i obsługi wykonują swoje zadania zgodnie z zakresem
czynności, a ponadto współdziałają z nauczycielami w realizacji statutowych celów
szkoły.
§19.
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest
odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo
powierzonych jego opiece dzieci.
2. Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich
rodziców o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych oraz
dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie
programu nauczania;
16
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) terminach i formach zaliczania sprawdzianów, których uczeń nie pisał z powodu
nieobecności na zajęciach;
4) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej i rocznej
oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
3. Nauczyciel ma obowiązek powiadomić ucznia i jego rodziców o przewidywanych
dla niego śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
w terminie co najmniej 2 tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem rady
pedagogicznej; informacje przekazuje się w formie pisemnej na formularzu
przygotowanym przez wychowawcę klasy. Nauczyciel ma obowiązek
sprawdzić, czy rodzice potwierdzili podpisem zapoznanie się z informacją.
4. Zakres zadań nauczyciela:
1) związanych z odpowiedzialnością za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci:
a) nie opuszcza powierzonej mu grupy dzieci,
b) nie dopuszcza do używania sprzętu zagrażającego zdrowiu lub życiu,
c) zwraca uwagę na używanie stroju odpowiedniego do rodzaju zajęć,
d) czuwa nad prawidłową postawą dzieci podczas zajęć,
e) dba o higienę i estetykę pomieszczeń,
f) zapoznaje z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy związanymi
z nauczanym przedmiotem, z zasadami bezpieczeństwa w drodze do
domu i przepisami ruchu drogowego,
g) zapoznaje z zasadami higieny osobistej,
h) w razie wypadku udziela możliwej pomocy, powiadamia dyrektora
szkoły i rodziców, a w razie potrzeby wzywa pogotowie ratunkowe;
2) związanych z prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego:
a) dokonuje wyboru programu wychowania przedszkolnego lub
programu nauczania, szczegółowo się z nim zapoznaje i przedstawia
dyrektorowi szkoły,
b) dokonuje wyboru podręczników spośród dopuszczonych do użytku
szkolnego, które obowiązują w czasie całego etapu edukacyjnego,
c) opracowuje plany dydaktyczne i przedmiotowe kryteria oceniania,
d) systematycznie przygotowuje się do każdych zajęć,
e) stosuje aktywizujące metody, zasady i formy nauczania dostosowane do
możliwości intelektualnych uczniów i specyfiki szkoły,
f) gromadzi i wykorzystuje środki dydaktyczne,
g) systematycznie kontroluje i na bieżąco ocenia poziom i postępy
w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do
wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej
i realizowanych w szkole programów nauczania,
h) przestrzega zasad Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania uczniów,
i) dba o systematyczne i staranne prowadzenie przez uczniów zeszytów
przedmiotowych oraz o estetykę pisma,
j) systematycznie prowadzi dokumentację nauczyciela,
k) dąży do podnoszenia własnych kompetencji;
3) związanych z dbałością o środki dydaktyczne i sprzęt:
17
a) prowadzi rejestr i zabezpiecza powierzone jego opiece środki
dydaktyczne i sprzęt,
b) dokonuje konserwacji i drobnych napraw,
c) utrzymuje porządek w miejscu przeznaczonym na środki dydaktyczne
i sprzęt;
4) związanych ze wspieraniem rozwoju psychofizycznego dzieci:
a) realizuje zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby
i zainteresowania uczniów,
b) udziela indywidualnych porad i pomocy potrzebującym dzieciom,
c) przy każdej okazji kształtuje pozytywne cechy charakteru;
5) związanych z bezstronnością i obiektywizmem w ocenie uczniów oraz
sprawiedliwym traktowaniem dzieci:
a) przy ocenie i klasyfikowaniu nie kieruje się osobistymi sympatiami lub
uprzedzeniami,
b) ocenia i klasyfikuje uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz
zasadami zawartymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania,
c) traktuje dzieci podmiotowo, odnosi się do nich życzliwie, w rozmowie
używa imienia dziecka,
d) szanuje godność osobistą dziecka;
6) związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb
uczniów:
a) przeprowadza diagnozę przedszkolną w roku poprzedzający naukę w klasie
pierwszej szkoły podstawowej,
b) ustala przyczyny niepowodzeń szkolnych,
c) rozpoznaje indywidualne potrzeby uczniów,
d) nawiązuje ścisły kontakt z rodzicami danego ucznia,
e) organizuje indywidualną pomoc potrzebującemu uczniowi,
f) nawiązuje współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną lub
pedagogiem szkolnym,
g) dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych,
edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia, na podstawie:
- opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej
dla ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub
specyficzne trudności w uczeniu się,
- lub na podstawie rozpoznania dokonanego przez nauczycieli;
7) związanych z doskonaleniem umiejętności dydaktycznych i podnoszeniem
poziomu wiedzy merytorycznej:
a) uczestniczy w pracach zespołów przedmiotowo-metodycznych,
konferencjach metodycznych, kursach i innych formach doskonalenia
zawodowego nauczycieli,
b) w pracy wykorzystuje literaturę fachową oraz technologię informacyjną,
c) stara się o uzyskanie stopni awansu zawodowego,
d) podejmuje próby nowatorskie wzbogacające proces nauczania
i wychowania.
18
4a. Zakres zadań nauczyciela w oddziale przedszkolnym:
1) dziecko jest pod opieką nauczyciela, który organizuje mu zabawy, zajęcia
dydaktyczno-wychowawcze zgodne z programem i planem zajęć;
2) dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe jest pod opieką osoby
odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć;
3) nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych
mu dzieci, zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod
względem fizycznym, jak i psychicznym;
4) nauczyciel każdorazowo kontroluje miejsca przebywania dzieci (sala zajęć,
szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia;
5) nauczyciel opuszcza dzieci w momencie przyjścia drugiego nauczyciela
i informuje go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków;
6) nauczyciel może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni
w tym czasie opiekę osoby upoważnionej;
7) obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku
w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna oraz powiadomienie dyrektora
i rodziców o zaistniałym wypadku
8) w przypadku choroby dziecka nauczyciele nie zapewniają opieki nad
dzieckiem; jeśli choroba zostanie stwierdzona w trakcie przebywania
dziecka w oddziale przedszkolnym, rodzice są zobowiązani do
niezwłocznego odebrania dziecka;
9) nauczyciel prowadzi i dokumentuje obserwacje pedagogiczne mające na celu
poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz przeprowadza
diagnozę gotowości szkolnej – dokumentację przekazuje rodzicom.
10) zaznajamia rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania
przedszkolnego oraz informuje ich o zachowaniu i rozwoju dziecka.
5. Nauczyciel odpowiada:
1) służbowo przed dyrektorem szkoły za:
a) poziom wyników nauczania i wychowania w swoim przedmiocie oraz w klasach
i zespołach stosownie do realizowanego programu i warunków, w jakich działa,
b) stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz przydzielonych mu środków
dydaktycznych;
2) służbowo przed władzami szkoły, cywilnie lub karnie za:
a) tragiczne skutki wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na
zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie przydzielonych mu dyżurów,
b) nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku
uczniowskiego lub na wypadek pożaru lub innego zagrożenia,
c) zniszczenie lub utratę elementów majątku i wyposażenia szkoły przydzielonych
mu przez dyrektora, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru lub
zabezpieczenia.
§20.
1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
19
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad dziećmi
a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój dziecka, proces jego uczenia
się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole
dzieci oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. l:
1) na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców
o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz
o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej ocenie
klasyfikacyjnej zachowania;
2) co najmniej 2 tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej
informuje rodziców ucznia o przewidywanej śródrocznej/rocznej
niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz
o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania; informacje
przekazuje się w formie pisemnej na formularzu przygotowanym przez
wychowawcę klasy; wychowawca ma obowiązek sprawdzić, czy rodzice
potwierdzili podpisem zapoznanie się z informacją;
3) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;
4) planuje i organizuje pracę wychowawczą wspólnie z uczniami i ich
rodzicami:
a) organizuje różne formy życia zespołowego rozwijające jednostkę
i integrujące zespół wychowanków,
b) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji
wychowawcy;
5) współdziała z nauczycielami prowadzącymi zajęcia w jego oddziale
uzgadniając z nimi i koordynując działania wychowawcze wobec ogółu
uczniów a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka
(dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i uczniów
z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);
6) utrzymuje kontakt z rodzicami w celu:
a) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych,
b) współdziałania z rodzicami, tzn. udzielanie im pomocy w ich
działaniach wychowawczych wobec dzieci oraz otrzymywania od nich
pomocy w swoich działaniach,
c) włączania ich w życie klasy i szkoły;
7) współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc
w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz szczególnych uzdolnień uczniów;
8) prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy wychowawczej.
3. Formy realizacji zadań wychowawczych:
1) praca z klasą:
a) zorganizowanie klasowej rady samorządu uczniowskiego,
b) utrwalanie i rozwijanie tradycji szkolnych i klasowych,
c) organizowanie imprez klasowych,
20
d) organizowanie narad klasowych i wdrażanie uczniów do samorządnej
działalności,
e) zagospodarowanie pomieszczenia izby klasowej,
f) zapoznawanie uczniów z prawodawstwem szkolnym,
g) organizowanie kontaktów ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym -
wycieczki,
h) wdrażanie uczniów do pełnienia ról społecznych,
i) kontrola i ocena zachowania uczniów;
2) współpraca z rodzicami:
a) organizowanie spotkań z rodzicami (co najmniej 4 razy w roku),
b) zorganizowanie klasowej rady rodziców,
c) włączanie rodziców do przygotowań uroczystości klasowych i szkolnych,
d) organizowanie indywidualnych kontaktów z rodzicami.
4. Zadania opiekuńcze i prowadzenie dokumentacji:
1) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania (dziennik, arkusze ocen),
2) prowadzenie zeszytu obserwacji,
3) prowadzenie dokumentacji związanej z oceną i klasyfikacją uczniów,
4) czuwanie nad frekwencją uczniów i realizacją obowiązku szkolnego oraz
obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
5) ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków.
5. Zakres odpowiedzialności wychowawcy klasy:
1) wychowawca klasy jest odpowiedzialny za całokształt pracy wychowawczej
i opiekuńczej w swoim oddziale a w szczególności za:
a) realizację planu pracy wychowawczej,
b) organizację życia wewnętrznego klasy,
c) estetyczny wygląd izby lekcyjnej,
d) organizację pracy klasowego aktywu rodzicielskiego,
e) majątek klasy,
f) wystawianie ocen z zachowania zgodne z Wewnątrzszkolnym Systemem
Oceniania.
6. Kompetencje wychowawcy klasy:
1) wspólnie z rodzicami decyduje o kierunku pracy wychowawczej w oddziale,
którego jest opiekunem,
2) wystawia oceny z zachowania i opiniuje uczniów,
3) kieruje systemem nagród i kar w klasie,
4) rozwiązuje konflikty wewnątrzklasowe,
5) reprezentuje klasę na posiedzeniach rady pedagogicznej.
7. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół
wychowawczy, który pracuje według planu sporządzonego na dany rok
szkolny, zgodnie z ustaleniami planu pracy szkoły.
8. Zadaniem zespołu wychowawczego jest ustalenie zestawu programów
nauczania dla danego oddziału, uzgadnianie korelacji międzyprzedmiotowych
i działań dydaktyczno-wychowawczych oraz realizacji ścieżek edukacyjnych;
zebrania zespołów odbywają się raz na 2 miesiące.
9. Pracą zespołu wychowawczego kieruje, powołany przez dyrektora,
21
przewodniczący zespołu.
Rozdział VI
UCZNIOWIE SZKOŁY
§21.
Zasady rekrutacji uczniów.
1. Do klasy pierwszej przyjmowane są dzieci, które w danym roku
kalendarzowym kończą 7 lat (z wyjątkiem dzieci odroczonych) zamieszkujące
w obwodzie szkoły.
1a. W roku szkolnym 2013/2014 na wniosek rodziców, jeżeli pozwalają na to warunki
organizacyjne szkoły, do klasy pierwszej może być przyjęte dziecko, które przed
dniem 1 września danego roku ukończyło 6 lat i odbyło roczne przygotowanie
przedszkolne. Wymogu rocznego przygotowania przedszkolnego nie stosuje się w
przypadku, gdy dziecko posiada pozytywną opinię poradni psychologicznopedagogicznej
o możliwości rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
1b. Od roku szkolnego 2014/2015 do klasy pierwszej przyjmowane są dzieci, które
w danym roku kalendarzowym kończą 6 lat (z wyjątkiem dzieci odroczonych)
zamieszkujące w obwodzie szkoły.
1c. Od dnia 01.09.2014 r., na wniosek rodziców, naukę w szkole podstawowej
może rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 5 lat,
jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
Decyzję o wcześniejszym przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej
podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologicznopedagogicznej.
2. Na wniosek rodziców mogą być przyjmowane dzieci zamieszkujące w innych
obwodach, jeśli to nie zakłóci pracy szkoły.
§22.
Prawa i obowiązki ucznia.
l. Uczeń ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny
pracy umysłowej:
a) pisemny sprawdzian wiadomości musi być zapowiedziany
z tygodniowym wyprzedzeniem i określeniem jego zakresu, w ciągu dnia
może się odbyć tylko jeden sprawdzian, a w ciągu tygodnia nie więcej
niż dwa (wskazane są przerwy między sprawdzianami),
b) poprawiony i oceniony sprawdzian wiadomości winien być oddany
uczniowi do wglądu w ciągu tygodnia od daty jego przeprowadzenia,
prawo do wglądu mają również rodzice ucznia w obecności nauczyciela,
c) nie należy przeprowadzać sprawdzianów na tydzień przed
klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej;
2) zwolnienia ze sprawdzianu w dzień przyjścia do szkoły po trwającej dłużej niż trzy
dni usprawiedliwionej nieobecności;
22
3) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających
bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź
psychicznej, uzależnieniami, demoralizacją i innymi przejawami patologii
społecznej, ochrony i poszanowania jego godności osobistej,
4) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznowychowawczym,
5) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących
życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym
dobra innych osób,
6) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
7) informacji o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego
przez nauczyciela programu nauczania oraz o kryteriach ocen zachowania;
8) sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny oraz
ustalonych sposobów kontroli jego wiadomości i umiejętności,
9) informacji o przewidywanych śródrocznych/rocznych ocenach zachowania
i z zajęć edukacyjnych, co najmniej 2 tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem
rady pedagogicznej;
10) pomocy w przypadku trudności w nauce i wsparcia materialnego w trudnej
sytuacji finansowej rodziny dziecka poprzez:
a) umożliwienie korzystania z pomocy placówek specjalistycznych,
b) udział w zajęciach wyrównawczych,
c) korzystanie z indywidualnej pomocy nauczyciela i zorganizowanej pomocy
koleżeńskiej,
d) korzystanie z pomocy materialnej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Mirczu i organizowanej przez szkołę;
11) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,
12) korzystania z pomieszczeń szkolnych, boiska sportowego, sprzętu, środków
dydaktycznych i księgozbioru biblioteki pod opieką nauczyciela przed
rozpoczęciem zajęć obowiązkowych oraz podczas zajęć pozalekcyjnych,
13) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz
zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole (ZHP, SKO, PCK,
UKS i innych za zgodą dyrektora szkoły).
2. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia:
1) skargę może złożyć uczeń lub jego rodzice w kolejności do:
a) samorządu uczniowskiego - w formie ustnej,
b) wychowawcy klasy - w formie ustnej,
c) dyrektora szkoły - w formie ustnej lub pisemnej;
2) skarga ustna może być złożona najpóźniej następnego dnia po dniu, w którym
zostały naruszone prawa ucznia,
3) skarga pisemna może być złożona w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia,
w którym zostały naruszone prawa ucznia,
4) składający skargę ma prawo odwołania się od decyzji dyrektora szkoły
wydanej w tej sprawie na piśmie do organu sprawującego nadzór
pedagogiczny nad szkołą w terminie do 14 dni.
3. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły,
23
a zwłaszcza:
1) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych i życiu
szkoły poprzez:
a) systematyczne przygotowywanie się do zajęć edukacyjnych,
b) staranne prowadzenie zeszytów przedmiotowych,
c) dążenie do osiągania jak najlepszych wyników w nauce,
d) uczestnictwo w imprezach organizowanych w szkole,
e) poszukiwanie nowych obszarów dla swej aktywności,
f) stawianie sobie celów wymagających pomysłowości i konsekwencji
w działaniu;
2) właściwie zachowywać się w trakcie zajęć:
a) nie spóźniać się,
b) stosować się do poleceń nauczyciela,
c) nie wykonywać czynności rozpraszających uwagę,
d) nie przerywać wypowiedzi innych osób,
e) szanować prawo innych osób do wyrażania własnych sądów i opinii,
f) nie stosować żadnej formy oszustwa,
g) w przypadku uwag i zastrzeżeń, przekazywać je w formie uwzględniającej
normy współżycia społecznego;
3) usprawiedliwiać u wychowawcy klasy każdą nieobecność na zajęciach
edukacyjnych:
a) termin – do 7 dni od ostatniego dnia nieobecności,
b) forma – osobiste lub pisemne usprawiedliwienie rodziców, zwolnienie
lekarskie;
4) zaliczyć, w formie i czasie uzgodnionymi z nauczycielem przedmiotu,
sprawdzian, którego nie pisał z powodu nieobecności lub zwolnienia:
a) w przypadku nieobecności trwającej nie więcej niż 14 dni – w ciągu 7 dni od
ostatniego dnia nieobecności,
b) w przypadku nieobecności trwającej od 15 dni do 1 miesiąca – w terminie do 14
dni od ostatniego dnia nieobecności,
c) w przypadku nieobecności trwającej powyżej 1 miesiąca – w terminie
uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu;
5) w czasie uroczystości szkolnych i państwowych nosić strój galowy: biała
bluzka/koszula, spódnica/spodnie w kolorze granatowym lub czarnym;
6) przestrzegać zasad kultury i współżycia społecznego:
a) ze zrozumieniem traktować różnice wynikające z niejednakowych
możliwości, motywacji i odmienności kulturowej ludzi,
b) słuchać opinii innych i cierpliwie poszukiwać rozwiązań możliwych do
przyjęcia dla różnych stron,
c) właściwie korzystać z dóbr kultury i środowiska przyrodniczego,
d) szanować tradycje, symbole narodowe, religijne własne i cudze;
7) brać odpowiedzialność za życie i zdrowie własne oraz innych:
a) przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny, w razie wypadku powiadomić
wychowawcę, dyrektora lub innego nauczyciela,
b) nie palić tytoniu, nie pić napojów alkoholowych i nie używać narkotyków,
24
c) dbać o higienę osobistą oraz estetyczny wygląd zewnętrzny,
d) nosić strój i obuwie odpowiednie do rodzaju zajęć;
8) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w klasie, szkole i jej otoczeniu; za
wyrządzoną szkodę odpowiadają materialnie rodzice ucznia, który ją
wyrządził lub grupy uczniów przebywających w miejscu jej dokonania;
9) dbać o honor szkoły, godnie ją reprezentować, poznawać, szanować
i wzbogacać jej dobre tradycje,
10) współpracować z innymi na terenie klasy, szkoły i poza nią realizując
wspólne zadania;
11) przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich
przeznaczenia;
12) podporządkowywać się zaleceniom nauczycieli, dyrektora i innych pracowników
szkoły.
4. Na terenie szkoły i w autobusie szkolnym uczeń nie ma prawa korzystać z telefonu
komórkowego i innych urządzeń elektronicznych. W przypadku naruszenia zakazu,
nauczyciel lub opiekun (w autobusie) ma prawo zatrzymać i przekazać do depozytu
dyrektora urządzenie, które może być oddane tylko rodzicom ucznia.
5. W razie konieczności kontaktu z rodzicami, uczeń ma prawo skorzystać z telefonu
znajdującego się w kancelarii szkoły.
§23.
Rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów.
1. Nagrody przyznaje się za:
1) rzetelną naukę i pracę społeczną;
2) wzorowe zachowanie;
3) znaczące osiągnięcia w sprawdzianie zewnętrznym, konkursach
przedmiotowych i innych oraz zawodach sportowych;
4) dzielność i odwagę;
5) frekwencję.
2. Rodzaje nagród:
1) ustna pochwała nauczyciela i wychowawcy wobec klasy;
2) ustna pochwała dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej;
3) pisemna pochwała wychowawcy klasy i dyrektora szkoły;
4) nagroda rzeczowa, dyplom uznania, odpowiedni wpis na świadectwie
szkolnym, świadectwo z wyróżnieniem;
5) statuetka dla najlepszego absolwenta (min. 36 pkt. ze sprawdzianu, najwyższa
średnia ocen w klasie i wzorowe zachowanie);
6) list gratulacyjny do rodziców absolwenta, który uzyskał co najmniej 36 punktów
ze sprawdzianu;
7) przechodni proporzec dla klasy o najwyższej frekwencji w danym miesiącu.
3. Uczeń może być ukarany za rażące niewypełnianie obowiązków ucznia. Kary nie
mogą naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.
Rodzaje kar i tryb odwoływania się od wymierzonej kary:
1) upomnienie lub nagana wychowawcy lub nauczyciela wobec klasy;
25
2) upomnienie lub nagana dyrektora szkoły;
3) upomnienie lub nagana dyrektora szkoły wobec ogółu uczniów;
4) ustne lub pisemne powiadomienie rodziców;
5) pozbawienie funkcji pełnionych w klasie lub w szkole;
6) zakaz uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych;
7) pozbawienie prawa reprezentowania szkoły na zewnątrz;
8) o nałożonej na ucznia karze informuje się rodziców;
9) od wymierzonej kary uczeń, jego rodzice lub samorząd klasowy mają
prawo odwołać się:
a) ustnie - do wychowawcy klasy,
b) pisemnie - do dyrektora szkoły, który kieruje sprawę do rozpatrzenia
przez radę pedagogiczną,
c) odwołanie, w formie pisemnej, wyjaśniające jego powód, można wnosić
w terminie 7 dni od daty przedstawienia uczniowi decyzji o karze,
d) dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 7 dni od jego otrzymania
i postanawia:
- oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
- odwołać karę,
- zmienić wysokość kary,
- zawiesić warunkowo wykonanie kary,
e) rozstrzygnięcie dyrektora jest ostateczne;
10) wymierzenie kary może być zawieszone na czas próby - nie dłuższy niż pół
roku, jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu uczniowskiego, rady rodziców
lub rady pedagogicznej;
11) w przypadkach, gdy zastosowane środki zaradcze nie przynoszą
pożądanych efektów i ma miejsce szczególnie demoralizujący wpływ na
innych uczniów, dyrektor szkoły występuje z wnioskiem do Kuratora Oświaty
o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§24.
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§25.
Szkoła posiada własny sztandar, logo oraz ceremoniał szkolny.
1. Poczet sztandarowy tworzą uczniowie klasy VI lub V wybrani przez radę
pedagogiczną,.
2. Kryteria wyboru uczniów do pocztu sztandarowego:
1) wysokie wyniki edukacyjne;
2) dobra prezencja.
26
§26.
1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają
odrębne przepisy.
§27.
Tryb dokonywania zmian w statucie szkoły.
1. Zmiany w statucie szkoły dokonywane są na wniosek dwóch organów szkoły
oraz przy zmianach aktów prawnych.
2. Procedura dokonywania zmian w statucie:
1) przygotowanie przez radę pedagogiczną projektu zmian;
2) pozytywne zaopiniowanie projektu przez radę rodziców i samorząd uczniowski;
3) zatwierdzenie zmian przez uchwałę rady pedagogicznej;
4) każda nowelizacja statutu skutkuje tworzeniem tekstu jednolitego statutu;
5) wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi szkoły, który w terminie 30 dni od
daty uchwały opracowuje ujednolicony tekst statutu.
Uzgodniono z Radą Rodziców
Wiszniów, dnia ………………. ………………………………….
(podpis przewodniczącej Rady Rodziców)
Uzgodniono z Samorządem Uczniowskim
Wiszniów, dnia ………………. ………………………………….
(podpis przewodniczącej RSU)
Przyjęto i zatwierdzono na zebraniu Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej w Wiszniowie
dnia………..........
27

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 15 sierpnia 2013 09:37
Dokument wprowadzony do BIP przez: Elżbieta Laskowska
Ilość wyświetleń: 1974
03 sierpnia 2014 16:39 (Elżbieta Laskowska) - Zmiana treści zakładki.
15 sierpnia 2013 09:57 (Elżbieta Laskowska) - Zmiana treści zakładki.
15 sierpnia 2013 09:37 (Elżbieta Laskowska) - Dodanie nowej zakładki.